best website builder for mac

Tantra thuis doen

Meditatie

Enkele punten vooraf:

  • Mediteren is niet je verstandelijke vermogens uitschakelen. Je gedachtenmachine is altijd bij je. Meditatie leert je deze machine te controleren, ofwel door gericht te denken, ofwel door de machine wat verder uit je aandachtsveld te plaatsen.
  • Yoga is geen gymnastiek en al helemaal geen methode om je lichaam te onderwerpen en te pijnigen. Yoga is de lichamelijke kant van meditatie. Yoga werkt alleen als je zacht en liefdevol bent voor jezelf.
  • Vertrouw op jezelf, vind je eigen weg tussen alle aanwijzingen die je ontvangt, met andere woorden “laat je innerlijke goeroe werken”.
  • Mediteer regelmatig. Zo vaak en zo lang als het leuk blijft. Een keertje geen zin? Doe het toch en beoordeel achteraf. Je kan thuis mediteren, alleen of samen, op een speciaal ingericht meditatieplekje. Het regelmatig mediteren of yoga beoefenen in een groep in je directe omgeving kan ook zeer inspirerend zijn. Anderen hoeven niet te weten dat je aan tantra doet. Je kan uiteraard de oefeningen op een tantrische manier invullen.


Het Ritueel van de Prikkeling der zinnen


Dit is misschien met meest bekende Tantrische ritueel. Het staat bijvoorbeeld beschreven in Margo Anand “Tantra een weg naar intimiteit en extase”. Het wordt gegeven door de ene partner aan de andere. Het ritueel is wel degelijk een meditatie-oefening. Bij de prikkeling van elk zintuig kan je jezelf namelijk eenpuntig concentreren op de waarneming door dat zintuig. Prettige gevoelens probeer je uit te breiden over je gehele bewustzijn. Bij onprettige gevoelens schakel je over naar een analytische meditatie. De partner die het ritueel geeft kan ook een analytische meditatie oproepen door het vestigen van de aandacht op bepaalde verschijnselen.


Zien

Orchideeën of kelkvormige bloemen met zichtbare stampers en meeldraden, zoals lelies .

Je kan ook een striptease uitvoeren en als dit je partner bevalt, kan je hem vragen wat hem bevalt. ‘Mijn huid? Maar zonder huid ben ik net een lege zak. Mijn botten? Maar dan ben ik al jaren dood. Mijn ingewanden? Maar ...”.

Sluit voor de overige zintuigen de ogen af met een blinddoek.


Ruiken

Diverse eau de toilettes die je vroeger gebruikte klaarzetten met wattenschijfjes.


Horen

In de wereldwinkel vind je allerlei betrekkelijk goedkope instrumentjes, b.v. rainsticks, belletjes aan een koord, windchimes. Of je kan muziek afspelen met natuurgeluiden, zoals de ruisende zee.


Proeven

Presenteer aan een vorkje (of van tussen je lippen!) stukjes gemengde fruit (groenteman) of uit de notenzaak wat Turks fruit, vijgen, dadels, chocoladepinda's.


Voelen

Strijk langzaam over het lichaam met een plumeau (huishoudartikelenzaak), diverse veren (feestartikelenwinkel), een veren boa (fourniturenzaak). 


Verwen tenslotte je partner met een erotische massage. Gebruik geurige massageolie, tevoren verwarmd in een bakje warm water. Draai muziek b.v. New Age, Chill Out, indiase sitarmuziek of elke andere rustgevende en sensuele muziek.


Meditatie tijdens Tantra-oefeningen

Omdat de meeste oefeningen, zoals het Ritueel van de prikkeling der zinnen, toewerken naar seksuele beleving met je partner, kunnen al tijdens het prikkelen van de vijf zintuigen emoties opkomen die daarmee in verband staan.

Tijdens het Ritueel van de prikkeling van de vijf zintuigen, is het de bedoeling om bij elke soort zintuiglijke ervaring beide soorten meditaties toe te passen, naargelang de emoties die bij je opkomen. De eenpuntige concentratie beoefenen we om een gelukservaring te hebben. Deze ontstaat door het versmelten van ons zelf en alles wat wij waarnemen. Contempleren doen we bij emoties die ons geluk verstoren en die ons brengen tot gedrag dat schadelijk is voor anderen en onszelf. Door te contempleren brengen we ons bewustzijn op een hoger niveau en maken we de weg vrij voor onbelemmerde beoefening van de eenpuntige concentratie tijdens het orgasme. Dan komt het er op aan om helder te blijven en te blijven opletten wat er gebeurt.

Je zal niet binnenkort veranderen in een Verlicht Wezen (een Boeddha). Het is lang en hard werken om een stukje lichter te worden. Maar het is ook een heel mooi werk en het kleinste resultaat, brengt jezelf en je omgeving al heel veel geluk.


Een goede meditatiehouding in zeven punten:


  1. Benen in hele of halve lotus, kleermakerszit, kussen of bankje, stoel, liggend.
  2. Armen. Linker- onder rechterhand in schoot, rug naar beneden, duimen in driehoekje naar 5 cm onder de navel, ellebogen in airco-stand.
  3. Rug ontspannen recht, wervel op wervel.
  4. Ogen losjes gesloten, ietsje open zodat beetje licht binnenkomt, eventueel verder open, zonder te kijken / blik op oneindig.
  5. Onderkaak ontspannen, tanden iets van elkaar, mond ontspannen, lippen losjes op elkaar.
  6. Puntje van de tong raakt verhemelte vlak achter de voortanden.
  7. Hoofd. Stel je voor dat aan je nekwervel een touwtje hangt met daaraan een ballon. Het koord en de rugwervels vormen een lijn. Nek iets naar voren zodat je blik wordt gericht op de plek voor je.


 Mini-meditatie: Eenpuntige concentratie op je ademhaling


Neem de meditatiehouding in en let op bovenstaan de zeven punten.

  1. Haal het doel van de meditatie voor de geest: voor wie wil je wat bereiken met deze meditatie?
  2. Richt je aandacht op je ademhaling. Let op hoe je adem de binnenkant van je neusvleugels raakt bij het inademen en bij het uitademen.
  3. Adem diep vanuit je buik langzaam en lichtjes zes tellen in door je neus, vanuit je bekken omhoog naar het topje van je longen.
  4. Hou je adem twee tellen vast en voel hoe de lucht door je longen circuleert.
  5. Adem langzaam in acht tellen uit, door je neus, van boven naar beneden.
  6. Zes tellen in.
  7. Twee tellen vasthouden.
  8. Acht tellen uit.
  9. Adem niet teveel in. Niet meer dan je nodig hebt.
  10. Zorg dat je acht tellen uitademt.
  11. Let op hoe de lucht langs je neusvleugels strijkt.
  12. Blijf in het heden. Denk niet aan wat was of aan wat zal zijn.
  13. Laat gedachten en gevoelens voor wat ze zijn.
  14. Laat ze als wolken voorbijdrijven langs de heldere blauwe lucht van je geest.
  15. Richt telkens opnieuw je aandacht op de adem langs je neusvleugels.
  16. Geef afleidende gedachten een etiket en laat ze voorbijdrijven.
  17. Richt je op je geest die de gedachten waarneemt.
  18. Ga dan terug naar je ademhaling.
  19. We gaan nu afsluiten.
  20. Denk aan de positieve energie die je tijdens de meditatie hebt opgedaan en concentreer de energie op hetgeen je wilde bereiken met deze meditatie.

Voor vervolgmogelijkheden zie alle thuisoefeningen.

Tantra Sahajayoginicinta

Uitgebreide informatie, met achtergronden, vele oefeningen en tips  in de volledige versie van het cursusboek :

Tantra voor twee - voor stellen die hun relatie willen verdiepen





12de geheel herziene druk, 
116 blz. A4.

Te bestellen door het storten van 25 Euro (incl. verzend kosten) op bankrek. nr.
NL96 INGB 0003 7313 37
ten name van Prikbord te Zoetermeer met vermelding van 'boek'.

------------------------

     Naar alle thuisoefeningen

------------------------

Graag per mail aan info@sahajayoginicinta.nl uw postadres vermelden.


Verzending buiten Nederland incl. portokosten 30 Euro, BIC: INGBNL2A.