mobile friendly website template

Tantra thuis doen

Je Chakra’s verbinden

Op deze pagina tref je enkele oefeningen aan die je in staat stellen om je chakra's te verbinden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van:

  • de Chakra-opvattingen van de Oosterse Tantra (zie Wat is Tantra);
  • inzichten uit het Neo-Reichiaans lichaamswerk, dat een meer therapeutische opzet heeft (doorbreken van blokkades). De oefeningen hieronder kunnen echter zonder gevaar worden uitgevoerd door mensen zonder ernstige psychische problemen.

De meer ingewikkelde oefeningen kan je het beste tevoren op je smartphone inspreken. Las voldoende pauze in tussen de verschillende onderdelen.

Begin met de eerste oefening en herhaal deze totdat de oefening soepeltjes verloop. Begin pas daarna met de volgende oefening, terwijl je de voorafgaande oefening nog regelmatig herhaalt. Zo ga je steeds na verloop van tijd naar de volgende oefening.

De zeven chakra's, van beneden naar boven:

      1. wortelchakra;
      2. navel-chakra;
      3. solarplexus-chakra;
      4. hart-chakra;
      5. keel-chakra;
      6. derde oog chakra;
      7. schedel-chakra.
      De 7 chakra's

      Ademhalen tussen hart- en wortelchakra


      Voor deze oefening draag je gemakkelijk zittende kleding. Je ligt op een zachte ondergrond met gebogen benen, beide voeten plat op de grond.

      1. Adem in door de mond met O-vormige lippen. Stel je daarbij voor dat je door je Yoni (vagina) of Lingam (penis) inademt en dat de ingeademde lucht door een holle bamboestengel naar je hartchakra stroomt, op het midden van de borst. Maak bij het inademen een zacht ruisend geluid. Adem uit, vanaf je hartchakra, door de bamboestengel, en via je Yoni of Lingam naar buiten. Daarbij mag je een zacht geruis produceren dat lijkt op het geluid dat ontstaat als je door blazen een vlam laat flakkeren.
      2. Tijdens de gehele oefening, terwijl je adem van je genitaliën naar je hart en terug gaat realiseer je je dat je dat je adem een verbinding tot stand brengt tussen het seksuele en het emotionele niveau. Span bij het inademen telkens lichtjes je PC-spier. De PC-spier is de spier die je gebruikt om urine op te houden (of te laten gaan). Ontspan deze spier weer bij het uitademen. Volg je impulsen, bijvoorbeeld een eventuele wens om je lichaam te bewegen of om dieper of lichter te ademen.
      3. Beweeg je bekken bij het inademen en uitademen licht en soepel naar voren en naar achteren.
      4. Let ook op gewaarwordingen in je lichaam. Wanneer je lichte vibraties of kriebeltjes voelt, laat je dat gewoon gebeuren en adem je rustig verder. Wanneer deze gevoelens je te machtig worden, adem dan langzamer en lichter.
      5. Tijdens het in- en uitademen ben je jezelf ervan bewust dat je adem een verbinding tot stand brengt tussen het seksuele en het emotionele. Let ook op je voeten, die stevig op de grond rusten en die je houvast bieden.
      6. Laat je adem vanzelf gaan. Zuig lichtjes lucht aan door de bamboestengel in je lichaam. Let op de stilte. En adem zachtjes weer uit. Zak steeds verder weg in het ritme van je adem. Geniet van de vitaliteit die opkomt en van de seksuele gevoelens in je lichaam.
      7. Laat je adem zachtjes door je innerlijke blokkades blazen, zonder iets te forceren. Wanneer je gevoel zegt dat je langzamer wil ademen, geef je daaraan toe.
      8. Tenslotte adem je weer door de neus in en uit. Geniet van het wegebben van de stromende adem en van de vitaliteit die nu je lichaam doorstroomt. Neem rustig de tijd om weer bij de alledaagse dingen te komen.

      Naar Vismay Huber "Body, Soul und Tantra - Geheimnisse der Ekstase" blz. 55.


      Dans je vrij


      Deze oefening kan je doen als inleiding op de volgende twee oefeningen. Ze is echter ook geschikt wanneer je het gevoel hebt dat je jezelf niet bent, wanneer je je onvrij voelt. Je doet deze oefening het beste alleen. Maak tijd voor jezelf. Zorg dat je niet gestoord kan worden.

      1. Vraag jezelf af in welke gemoedstoestand je je bevindt. Wat heb je nodig eruit te komen? Heb je steun en troost nodig? Wil je seks? Of zou je liefst je baas op zijn bek slaan? Kies een CD uit die het beste daarbij past.
      2. Stem je bewegingen af op de muziek. Let op de signalen van je lichaam. Als je lichaam nog wat tijd nodig heeft, dan wacht je nog even. Wanneer je lichaam mee wilt met de muziek, dan laat je het meegaan. Vraag je niet of wat een ander van de dans zou kunnen zeggen. Je bent alleen. Doe wat je wilt, swingen, over de vloer kruipen, vuisten in een kussen slaan, sprongen maken, het is allemaal goed. Kijk niet in de spiegel. Het gaat erom hoe je dans voelt, niet hoe hij er uitziet.
      3. Wanneer je innerlijke blokkades voelt, dan aanvaard je die. Je lichaam vindt wel een manier om ermee om te gaan.
      4. Wees je lichaam dankbaar voor de vitaliteit die het je schenkt. Rust op het einde van je dans en knuffel jezelf in je eigen lichaam.

      Naar Vismay Huber "Body, Soul und Tantra - Geheimnisse der Ekstase" blz. 43.


      Staande Chakra-oefening

      Trek voor deze oefening ongeveer een uur uit. Zorg voor lichte kleding of doe de oefening in je blootje bij een aangename temperatuur. Doe de oefening alleen in een ruimte waarin anderen je niet kunnen horen.

      Doe eerst ongeveer 10 minuten de oefening Dans je vrij (hierboven). Zet daarna de muziek af.

      1. Ga staan met de voeten op hoogte van de schouders. Laat je lichaam verderbewegen wanneer het dat wil. Adem lichtjes door je mond in en uit, in je eigen ritme. Leg beide handen zachtjes op je wortelchakra (tussen anus en geslachtsorgaan). Verbeeld je dat je uitademt door je wortelchakra. Tegelijkertijd voel je de aarde onder je voeten. Voel de wilde seksuele vitaliteit opkomen. Laat deze vitaliteit tot uiting komen in bewegingen die het lichaam spontaan ontwikkelt, welke bewegingen het ook mogen zijn.
      2. Leg nu je handen op het tweede chakra dat zich enkele centimeters onder de navel bevindt. Adem uit naar het navelchakra. Let op of het lichaam anders wil bewegen, en geef daaraan toe. Hierbij kunnen emoties opkomen zoals vreugde of woede. Beschouw deze emoties als vitale uitingen van je lichaam. Wanneer je lichaam geluiden wil maken, dan maak je die geluiden, welke ze ook mogen zijn.
      3. Wanneer je de gevoelens uit het tweede chakra hebt uitgedrukt, laat je je handen naar je solar plexus gaan, ongeveer een handbreedte boven je navel. Wanneer je contact maakt met deze chakra, voel je je zelfbewust en assertief. Geniet van deze kracht. Wanneer je niets voelt, dan help je jezelf met je verbeelding of je geheugen. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin je zelfverzekerd 'nee' (of iets anders) zegt tegen één of meer andere mensen.
      4. Ga nu met je handen naar het hartchakra, midden op je borst ter hoogte van de tepels. Breng je adem naar het hartchakra. Nu kunnen allerlei gevoelens opkomen. Wannneer dit negatieve gevoelens zijn, sta ze dan toe en laat je van het ene gevoel naar het andere gevoel leiden: angst, onzekerheid, eenzaamheid, medelijden met jezelf, medelijden met andere mensen en liefde. Sta jezelf toe gevoelens van liefde voor anderen te voelen en liefde van anderen te ontvangen.
      5. Breng daarna je vingers en je adem naar het strottehoofd en raak het lichtjes aan. Nu kan je je belemmerd voelen in het uiten van vage gevoelen in geluiden. Laat die gevoelens naar voren komen en geluid door je keel voortbrengen, welk geluid het ook is. Je bent alleen, niemand hoort je.
      6. Het derde oog chakra bevindt zich tussen je wenkbrauwen. Leg je vingertoppen er lichtjes op en concentreer je ademhaling op je derde oog chakra. Verbeeld je dat een helder licht in je derde oog stroomt. Voel hoe de pure, heldere energie in je derde oog je intuïtie verlicht. Jou zal niets ontgaan; je zult alles op tijd ervaren, aanvoelen en begrijpen.
      7. Het zevende chakra bevindt zich boven op je hoofd. Vandaaruit straalt je energie als een lichtbundel in de kosmos. Breng je handen en je ademhaling naar je schedel-chakra en voel de lichtbundel uit je hoofd naar boven stralen. Hef dan je armen gestrekt V-vormig omhoog en maak cirkels met je armen. Voel jezelf groter en ruimer worden dan je lichaam. Een gevoel van vrede en rust komt over je heen.
      8. Ga nu bewust met je handen en je adem terug naar beneden van chakra naar chakra. Langzaam, zorg dat je elk chakra opnieuw voelt, maar nu korter. Aangekomen bij het wortelchakra, voel je weer de grond onder je voeten. Daarbij verbeeld je je dat uit je voeten wortels groeien tot diep in de aarde.
      9. Rust nu nog een kwartiertje, zittend of liggend en laat je handen je lichaam voelen. Voelt het nu anders? Maak daarna buiten een wandelingetje.

      Naar Vismay Huber "Body, Soul und Tantra - Geheimnisse der Ekstase" blz. 59.


      Je innerlijke fluit bespelen

      1. Dans je vrij ter voorbereiding.
      2. Ga liggen op een zachte ondergrond.
      3. Activeer je PC-spier. Adem in bij het aanspannen van de spieren, adem uit bij het loslaten van de spier.
      4. Stel je voor dat bij het inademen je adem aan alle chakra's voorbij gaat. Ondersteun dit door je linkerhand zachtjes op je geslachtsdeel te laten rusten en met je rechterhand van beneden naar boven over je lichaam te strijken en alle chakra's licht aan te raken.
      5. Boven op je hoofd aangekomen, hou je je adem nog even in voordat je de PC-spier ontspant.
      6. Dan gaat je rechterhand zachtjes uitademend langs alle chakra's naar het perineum (tussen anus en yoni of lingam). begin nu weer vanaf 2.
      7. Beweeg je bekken bij het inademen en uitademen licht en soepel naar voren en naar achteren.
      8. Het is niet gemakkelijk om de bewegingen van je PC-spier, van je ademhaling en van je bekken te coördineren. De oefeningen op deze pagina werken allemaal in de richting van het bespelen van je innerlijke fluit. Wanneer je je innerlijke fluit goed kan bespelen, kan je haar in zittende houding oefenen. Daarbij hou je je rug recht. Dat wil zeggen recht naar je gevoel, gemakkelijk en niet stijfjes kaarsrecht. Je benen heb je gemakkelijk gekruist voor je. Wanneer je ook zo je 'inner flute' kan bespelen, ben je klaar voor een zittende Maïthuna samen met je sekspartner.

      Naar Vismay Huber "Body, Soul und Tantra - Geheimnisse der Ekstase" blz. 63.

      Voor vervolgmogelijkheden zie alle thuisoefeningen.

      Tantra Sahajayoginicinta

      Uitgebreide informatie, met achtergronden, vele oefeningen en tips  in de volledige versie van het cursusboek :

      Tantra voor twee - voor stellen die hun relatie willen verdiepen





      12de geheel herziene druk, 
      116 blz. A4.

      Te bestellen door het storten van 25 Euro (incl. verzend kosten) op bankrek. nr.
      NL96 INGB 0003 7313 37
      ten name van Prikbord te Zoetermeer met vermelding van 'boek'.

      ------------------------

           Naar alle thuisoefeningen

      ------------------------

      Graag per mail aan info@sahajayoginicinta.nl uw postadres vermelden.


      Verzending buiten Nederland incl. portokosten 30 Euro, BIC: INGBNL2A.