free website builder

Tantra thuis doen

Yoga - oefeningen voor een goede ademhaling
met het gebruik van de drie Bandha’s

De drie bandha’s kan je voorstellen als drie sloten langs het centrale kanaal dat langs je ruggegraat loopt.

Door je te concentreren op de drie sloten kan je de energiestroom van je stuitje naar je kruin brengen. Het trainen van de PC-spier is daarnaast belangrijk voor een ontwikkeld orgasme bij zowel mannen als vrouwen. Voor mannen is het kunnen aantrekken en loslaten van de PC-spier een hulpmiddel bij het vrijen zonder zaadlozing.


Mulabandha (PC-spier)

Deze spier kan je aanhalen na totale uitademing of bij totale inademing. Kan ook los van de ademhaling worden toegepast.

  • Anusspier spannen alsof je poep inhoudt.
  • Blaas dichtknijpen.
  • Navel naar de ruggengraat trekken.

Deze bhanda verenigt de energiestromen van Prana (positieve energie/zuurstof) en Apana (negatieve energie/afvalstoffen) en kan de Kundalini doen ontwaken.


Uddiyana bandha (middenrif-slot)

Bij het uitademen:

  • Trek het middenrif bol in de longruimte en de bovenste buikspieren naar het middenrif.

Deze bandha opent je hart en wekt gevoel van mededogen op.


Jalandhara bandha (keel- of kin-slot)

Toegepast bij alle gezongen mantra's. Heeft geen invloed op in- of uitademen.

  • Trek de kin zover naar binnen in de ruimte tussen de sleutelbeenderen dat de nekwervels een rechte lijn vormen met de rugwervels en energie langs nek naar het hoofd kan. 

Mahabandha: de drie bandha's worden tegelijkertijd aangespannen

Zit op je hielen, de benen gespreid in een hoek van 90 graden.

  • Handpalmen rusten op de bovenbenen.
  • Bij uitademing achtereenvolgens de drie bandha's aanspannen en weer loslaten.
  • Inademen door buik bol maken en longen te vullen.
  • Met een grommend/persend keelgeluid uitademen door het aantrekken van de Mulabandha, en weer loslaten.
  • Nog steeds uitademend het middenrif bol naar je hart trekken. En loslaten.
  • Keelbandha op slot en loslaten.
  • Inademen door buik bol maken en longen te vullen. 
  • Straks haal je diep adem. Visualiseer daarbij je dat je een positieve energiestroom (Prana) vanachter je stuitje omhoogtrekt langs de ruggengraat naar je hoofd.
  • Adem even vasthouden. Terwijl je straks de drie bandha's aantrekt, visualiseer je dat je een negatieve energiestroom (Apana) van je hoofd langs de voorkant van je lichaam naar je wortelchakra brengt (achter je stuitje).
  • Blijf even leeg na het uitademen.

 

Mahabandha met de mantra ‘Ong Sohung’

  • In kleermakerszit, rechte rug, kin iets naar binnen, langzaam en diep ademhalen. 3 Minuten.
  • Mannen zingen ONG, vrouwen vallen in met SOHUNG. 3 Minuten.
  • Adem in en houd zo lang mogelijk de adem vast. Hoor de echo van de mantra's. Adem uit.
  • In kleermakerszit trek je rustig ademend alle drie de bandha's aan. Concentreer je op Shakti en Shiva. 3 Minuten.

Voor vervolgmogelijkheden zie alle thuisoefeningen.

Tantra Sahajayoginicinta

Uitgebreide informatie, met achtergronden, vele oefeningen en tips  in de volledige versie van het cursusboek :

Tantra voor twee - voor stellen die hun relatie willen verdiepen





12de geheel herziene druk, 
116 blz. A4.

Te bestellen door het storten van 25 Euro (incl. verzend kosten) op bankrek. nr.
NL96 INGB 0003 7313 37
ten name van Prikbord te Zoetermeer met vermelding van 'boek'.

------------------------

     Naar alle thuisoefeningen

------------------------

Graag per mail aan info@sahajayoginicinta.nl uw postadres vermelden.


Verzending buiten Nederland incl. portokosten 30 Euro, BIC: INGBNL2A.